Monitor a zobrazování fotek

Aneb co si nezapomenout doma...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Amerika
Příspěvky: 1145
Registrován: 08 srp 2007 19:30
Bydliště: Slaný

Fotky nejen pořizujeme, ale také si je prohlížíme, nebo z jiných důvodů se na ně díváme na monitoru, nebo na displeji foťáku, proto zakládám tohle téma.

Nedávno jsem si koupil nový monitor. Jedním z hlavních důvodů byl právě předpoklad lepší práce s fotkama a jejich prohlížení. Doposud jsem používal klasický "lampový" monitor, kterého jsem se do poslední chvíle nechtěl vzdát, protože LCDčka podle mně neposkytují tak kvalitní obraz. Nakonec ale pracovní plocha už byla opradu tak malá, že se to nedalo. Vzhledem k tomu, že jsem se kvalitou obrazu potřeboval dostat ještě o trochu výše, přikročil jsem k poměrně drahému HP LP 2475w. Nakonec to ale zas taková supercela nebyla, jak by se podle názvu mohlo zdát.

Základní porovnání: Barvy o něco kvalitnější, někdy až zářivě krásné, než u lampového monitoru, na fotkách se to ale spíše neprojevilo. Akorát hlavně na barvách internetových stránek, barva písma, ikon apod.
Kontrast je přibližně stejný.
Jas dokáže monitor vytáhnout mnohem výše, ale to zase nevyužiju.
Výrazně lepší kvalita je vidět akorát oproti méně kvalitním LCD, např. na notebooku, kde jsou ěci jako barvy a kontrast o dost horší.
Takže jsem se s timhle drahým LCDčkem akorát sotva dopotácel zase na kvalitu klasického monitoru. Jedinou nespornou výhodou zůstává plocha (úhlopříčka 24").

Ale pojďme raději k hlanímu problému, se kterým bych byl rád, kdyby mi někdo pomohl.
U fotek vzniká takový zvláštní barevný defekt, že si monitor prostě někdy vymýšlí neexistující barvy tam, kde žádné nejsou. Typické je třeba to, že na rozhraní bílého mraku a modré oblohy se objevuje zcela nepochopitelně zářivě tyrkysově zelená. Ve skutečnosti tam má být samozřejmě šedomodrá. Nebo u šedobílé plochy oblaku, např cumulus, se objevují růžové plochy. Někdy je přímo patrná tendence každou oblast oblaku za každou cenu vybarvit nějakou zářivou barvou a tyto pochy na sebe téměř navazují. Jsou to vždy modrá, červená a zelená - tedy "RGB". Některé tmavší části mraku třeba pak mají stejně jasně modrou barvu jako obloha. Přitom skutečná barva mraku je víceméně čenobílá.
Netýká se to úplně všech fotek, ale na většině je něco podobného pozorovatelné. U některých to praští do očí, u jiných si toho ani nevšimnu.
Nejspíš to bude mít něco společného s nějakým kontrastem barev, který monitor vysloveně přehání. Zkoušel jsem štělovat úlpně všechno, ale nic se na tom nezměnilo. Jediné co jsem nezkoušel, je snížit sytost barev, ale s tou nejde pohnout, ikdyž tam ta možnost je.
Je to víceméně podobný jev, jako když přidáváte sytost barev u fotky při digitálních úpravách, ale daleko více se projevuje to, že se barva objevuje i tam kde nemá co dělat, zatímco skutečně barevné plochy se příliš nepřibaví.
Zkoušel jsem tytéž fotky pouštět i na dvou jiných monitorech a pokud tam něco takového bylo, tak ve srovnání s tímto monitorem to je naprosto zanedbatelné. Naopak skutečná barevnost na lampovém monitoru zůstala zachována.
Zkoušel jsem také při tomto novém monitoru (HP) přímo na fotkách snižovat sytost barev, ale ta zelená tam kde nemá být relativně zůstávala, i když samotné fotky už byly skoro černobílé.
Další zajímavostí je to, že se tenhle problém projevuje spíše jen u mých fotek, pořízených olympusem. U jiných, např. v galerii ASS to není tak výrazné. Je tedy možné, že to dělá jen olympus, ale vždy jen v kombiaci s tímto monitorem.
Zkoušel jsem si i na fotáku výrazně snížit sytost barev, ale zase - fotky byly skoro bez barvy, ale na tomhle se skoro nic nezměnilo.
Mohl bych ještě zpracovat nějaké grafické ukázky, to jsem zatím nedělal, protože je to trochu práce, aby se to všem zobrazilo stejně.
Jsem z toho už zoufalej. Díka za případné rady.
Tomáš Římský
Příspěvky: 485
Registrován: 09 čer 2007 13:59
Bydliště: Bohuňovice u Olomouce
Kontaktovat uživatele:

OK, tak zaprvé si nahrej do systému ICC profil monitoru (bývá dodáván na CD), nebo si jej vygeneruj za použití kalibrační sondy (půjčit nebo koupit). Za druhé, když se ti někde zdají nepravé barvy (růžová v mracích apod.), naber si složení barev v nějakém editoru a zjisti jestli tomu opravdu tak není (větší podíl červené složky). Za třetí, tyrkysová linka na hranách bývá nejčastěji chromatická vada (aberace) objektivu - tudíž chyba bude na straně Olympusu. Starý CRT monitor díky svým nedokonalostem hodně věcí skryl, ale na LCD je to víc vidět... Doporučuju tedy něco přečíst o této problematice, je toho plnej web.
drozdovna
Příspěvky: 10
Registrován: 12 úno 2016 17:57

Já se taky poohlížím po novém monitoru a při výběru si tedy připadám jako Alenka v říši divů. Každopádně velmi děkuji za poznatky shrnuté v komentáři výše, určitě se budou hodit.
Uživatelský avatar
Jan Drahokoupil
Administrátor
Příspěvky: 543
Registrován: 26 kvě 2007 15:07
Bydliště: Brandýsek, okr. Kladno
Kontaktovat uživatele:

Pro mě by asi byla nejdůležitější věrnost podání barev. Jestliže člověk fotí např. do sRGB gamutu, tak je pak dobré, když je monitor schopný ten konkrétní gamut zobrazit ideálně na 100%. To jsou bohužel parametry, které prodejci moc často neuvádějí nebo neumožňují jejich vyhledávání, protože většině lidí to nic neříká a jsou daleko lákavější parametry, na které kupující uslyší. Přesto se to v podrobném popisu monitoru člověk může dočíst. Vhodné monitory na úpravy fotek jsou tradičně značka EIZO, které jsou ovšem obvykle dost drahé. V dalších značkách se neorientuji...
Odpovědět

Zpět na „Doporučené vybavení“